
"Forskning är också en personlig upplevelse"
Dr. Ann Le Mare berättar om fältarbetet som utvecklingsstudier 2-studenterna genomför i Ghana.

Utväcklingsstudier 2 satsar ambitiöst på studenternas egna fältarbete. De får grundlig undervisning i metodik, och de får möjligheten att implementera en rad olika metoder. De praktiska erfarenheterna från fältarbetet kommer att kopplas till de teorier de lär sig i klassrummet och frågor om utmaningarna, möjligheterna och komplexiteten inom utvecklingsområdet.

Studenterna arbetar med olika forskningsfrågor inom miljö och hållbar utveckling eller sociala utvecklingsfrågor som hälsa, jämställdhet, arbetsförhållanden och lön.
Forskning är också en personlig upplevelse, och erfarenheterna från fältarbete leder ofta till att studenterna börjar ifrågasätta sina egna tankesätt. De måste förhålla sig till nya och ovana situationer och relationer.
I vissa av byarna där vi utför fältarbete finns det ingen internetanslutning, wi-fi eller telefonlinjer. Mobiltelefontäckning kan innebära en tjugo minuters promenad upp på en kulle, så här fick man inte sin dagliga dos av sociala medier. Andra studenter utför sitt fältarbete i huvudstaden Accra och fokuserar på urbana problem. Olika platser erbjuder sina egna utmaningar och unika forskningsteman.

Studenterna måste hantera de dagliga utmaningarna som följer med fattigdom och dåliga boförhållanden, samtidigt som de ofta blir imponerade av uthålligheten, vänligheten och optimismen hos invånarna.
De etablerar vänskap med värdfamiljer, tolkar och andra som de arbetade med under dessa veckor. Samtidigt som det är en givande upplevelse, både akademiskt och personligt, kan fältarbete också vara mycket krävande.

Utvecklingsstudier 2 bygger vidare på kursplanen från utvecklingsstudier 1, som erbjuds i Vietnam. Första terminen introduceras studenterna till centrala angreppssätt för utveckling; nyliberalism, marxism, strukturalism, och det läggs stor vikt vid mänskliga rättigheter, med särskild betoning på sydostasiatiska länder.
I utvecklingsstudier 2 introduceras kritiska teorier såsom politisk ekologi, poststrukturalism och feministisk teori. Det finns också ett tydligt fokus på situationen i Ghana och Västafrika. På så sätt kan studenterna få en bred teoretisk grund samtidigt som de tillägnar sig landsspecifika teorier och erfarenheter.
- Ghana
Forskning är också en personlig erfarenhet, och erfarenheterna från fältarbete leder ofta till att elever börjar utmana sina egna tänkesätt.– Dr. Ann Le Mare
Studiet som Kulturstudier erbjuder skiljer sig från andra universitetsstudier. En av de viktigaste aspekterna är kanske upplevelsen av att delta i ett akademiskt äventyr – studenter och lärare som arbetar och studerar tillsammans i ett land relevant för kursplanen.
Formella föreläsningar vävs samman med olika aktiviteter, seminarier, fältresor och möjligheter att engagera sig i lokala organisationer och sociala evenemang, vilket tillsammans utgör en komplex och spännande akademisk upplevelse.

Kombinationen av Utvecklingsstudier 1 och 2 kan också användas som det första året i en kandidatexamen i Utvecklingsstudier vid OsloMet. Studenter som har tagit denna kombination med Kulturstudier kommer därmed att kunna söka sig direkt till andra året på kandidatexamen.