
Safe House-byggande i Pokhara
Om du väljer freds- och konfliktstudier i Nepal har du många möjligheter att lära dig utanför klassrummet. Det finns många möjligheter att lära sig mer om samhället genom att aktivt bidra till olika organisationer. Genom att vara volontär kan vi bidra till det lokala samhället samtidigt som vi lär oss mycket om kultur och samhälle.

Ett bra exempel på detta var när vi alla gick för att bidra till byggandet av ett tryggt hus – Safe House – en kort timme utanför Lakeside Pokhara där vi bor och studerar.
Den här dagen skulle vi alla bidra till organisationen Chetana Women’s Skill Development Programme. Detta är en ideell organisation som engagerar många volontärer i Pokhara.

Chetana arbetar med och för kvinnor som befinner sig i utsatta positioner, antingen ekonomiskt eller socialt. Inklusive änkor, funktionshindrade kvinnor, kvinnor som utsatts för övergrepp och kvinnor som befinner sig i utsatta positioner på andra sätt.
Som student i Pokhara hjälper Kulturstudier dig att komma i kontakt med organisationen, så att du också kan bidra eller få mer information om deras arbete och inte minst lära dig om vikten av det de gör. Det fina är att du kan bidra på många sätt och i vilken utsträckning du vill.

Under vår dag på Chetanas "safe house" är det ingen hemlighet att det var mycket fysiskt arbete. Vi bar extrema mängder sten den dagen – och även om det här kanske inte verkar vara det mest lukrativa arbetet, får du mycket tillbaka för det.
Jag kan trösta blivande elever som väljer att hjälpa till här med att vi nu är färdiga med att bära stenar, så det behöver du inte.

Det handlar dock aldrig bara om att bära stenar. Medan vi flyttade sten efter sten i en slags kedja fick vi höra historier om lokalsamhället i Pokhara och behovet av detta hus.
Vissa berättelser och vissa kulturella utbyten är mer njutbara. Det är ett utmärkt tillfälle att utbyta kvicka kommentarer om skillnader i varandras kulturer. Andra berättelser är dystrare och illustrerar ett samhälle med olika utmaningar.
Ett samhälle som får hjälp av organisationer och andra givare, ett samhälle som, som de flesta samhällen, kämpar med grupper som faller utanför.

Pabita, kvinnan bakom Chetana, berättade om flera kvinnor som har fått möjlighet att lära sig färdigheter, framför allt inom sömnad och annat handarbete, vilket i sin tur har gett dem möjlighet att skapa en inkomst för sig själva och därmed en försörjning för sin familj.
Vi hörde också fantastiska historier om hur Chetana arbetar med barn i lokala skolor för att främja mental hälsa bland den yngre generationen. De arbetar även förebyggande.

Psykisk hälsa är inte ett ämne som uppmärksammas särskilt mycket i Nepal, särskilt bland unga. Pabita, hennes team och några elever härifrån åkte bland annat för att observera och lära sig mer om skolan i Nepal och hur organisationer arbetar med unga i skolan.
Tillbaka till Safe House: det här är ett hus som är tänkt att tillgodose ett annat behov i samhället som inte täcks av andra tjänster. Safe House öppnar snart och kommer att vara en trygg plats för tjejer som inte kan bo hemma med sin familj eller är otrygga där.

Det ska vara en plats som skapar trygghet. Huset är till stor del byggt på frivillighet och baserat på frivilliga donationer. Därför var entusiasmen hos en stor grupp norska studenter till stor hjälp.
Det här är bara ett exempel på ett sätt du kan bidra till och lära dig mer om det lokala samhället.
Det finns många andra möjligheter och det är väldigt lätt att lära känna lokalbefolkningen, som är supertrevliga, och vi tyckte att fördelarna var stora för både oss och organisationen vi arbetade för.

Moralen i denna berättelse är att lokalbefolkningen är väldigt öppna och samarbetsvilliga – och att genom att studera freds- och konfliktstudier i Nepal finns det många möjligheter att lära sig, även utanför klassrummet.